צופן אֹהֶל מוֹעֵד – 7 סימנים להבחנה בין מורה אמת למורה שקר

אהובים יקרים, בתקופה הנוכחית, עוד ועוד כותרות חדשות, חושפות מקרים של ניצול ופגיעות רגשיות, מיניות וכספיות על-ידי מורים רוחניים.

חלקם, מעולם לא השתייכו למעגל עובדי האור, ומלכתחילה היו בגדר מתחזים.

אחרים היו משרתי אור אלא, שעם ההתחזקות במעמדם החברתי והחומרי, בחרו להתעלם מ"השעונים המעוררים", ונפלו לתאוות השררה והכוח, עד לרמה של חציית הקווים, ומעבר מכהונת אור לכהונת חושך.

חשובה המודעות, שמה שנחשף עד היום הוא בבחינת "קצה הקרחון", ושלא ירחק היום בו יחשפו עוד מקרים, חמורים אף יותר, גם של מורות רוחניות, עד כמה שזה מזעזע, וקשה להעלות על הדעת, זוהי אמת לאמיתה.

אהובים-יקרים, יש להבין, שמהפרספקטיבה הרוחנית, החשיפה של זה, כואבת וקשה ככל שהנה, היא מבורכת והכרחית, לא רק מהבחינה של עשיית צדק, וחיוב הפוגע לשאת באחריות למעשיו-עבירותיו כי אם גם, מהבחינה של  לעורר את התודעה האנושית לנוע מצייתנות עיוורת, שהנה מסוכנת ומנציחה קורבנות, לנטילת האחריות לשמירה על ערנות תמידית, וההכרה באמת הגבוהה לפיה, לא ניתן להשיג רוחניות ללא שמירה על מוסריות!

אהובים-יקרים, על מנת לסייע בהגברת הערנות ויכולת הזיהוי,  אנו מביאים לכם 7 סימנים להבחנה בין מורי ונביאי אמת למורי ונביאי שקר, על-פי הצופן המקודש של  "אֹהֶל מוֹעֵד" מלשון " אֱלוֹהַ מוּדָע" הווה אומר, אדם שמודע לאלוהות וער רוחנית:

א' מלשון אוֹפֶק אֶחָד

מורה אמת מחובר ומחבר את האחרים לחזון קולקטיבי,  ואמת משותפת של רצון טוב ואכפתיות, אחווה והושטת ידיים לכל בני האדם, ללא יוצא מן הכלל, ובראש ובראשונה, לאלה מקרב המעגל המשפחתי הווה אומר, הורים ואחים, בני זוג וילדים.

מורה שקר, לעומת זאת, מלבה אצל תלמידיו רגשות של התנשאות ועליונות, כעס וטינה, ביקורת והאשמה כלפי בני המעגל המשפחתי, מרחיק ומפלג, בבחינת "הפרד ומשול".

ה' מלשון הוֹלֵךְ

מורה אמת אינו רק מדבר את חוקי הרוח והאמת הגבוהה כי אם גם, מהלך אותם בחיי היום יום כלומר, אין אצלו פער בין הדיבור למעשה, התיאוריה לפרקטיקה.  בעשותו כן, הוא מהווה מודלינג אמיתי, נכון וראוי לכלל, כמאמר הכתוב: "ויתהלך חנוך את האלוהים" ( בראשית ה', כ"ד ). חנוך מלשון חונך, גדול מורי מתקדשי האמת, ששלמה המלך הנו גלגול נשמתי-ישיר שלו, הולך את אורחות הרוח, ומקיים את חוקי האל בחיים הגשמיים.

מורה שקר לעומת זאת, מקיים פער בין הדיבור למעשה, בין מה שמלמד את תלמידיו להתנהלותו בחיים האישיים.

ל מלשון  לוֹמֵד

מורה אמת מחשיב עצמו כ"תלמיד נצחי", שומר את הכלי האישי פתוח ללמידה והתפתחות תמידית, מנחיל מזון רוחני עכשווי, הנובע מחיבור ישיר וחי למקורות האור העליונים.

מורה שקר לעומת זאת, ממחזר תכנים וחומרים שנלמדו בבחינת "אותה גברת בשינוי אדרת", ואינו מביא חדש.

מ מלשון מוּסָר וגם מָסוֹרֶת

מורה אמת יודע, שכל דרך אמת רוחנית יסודה במוסריות הווה אומר, שמירה על עקרונות המוסר ובראש ובראשונה, של הגבולות המיניים. מורה אמת לעולם לא ינצל את מעמדו הרוחני כדי לספק את תאוותיו ויצריו, ולהשיג שליטה ושררה.

מורה אמת רוכש כבוד למסורת, וממשיך את דרכם של מורי האנושות ונבחרי האל, כדוגמת משה רבנו, שהנחיל את חוקי האלוהים ועשרת הדיברות.

מורה שקר לעומת זאת, מנצל את רגשות האהבה של תלמידיו ותלמידותיו לסיפוק יצריו המיניים, ותאוותו לשררה וכוח.

מורה שקר מטעה את תלמידיו, ומזין אצלם את האשליה כאילו המסורת עברה מן העולם, ואינה רלוונטית לזמן הזה.

ו מלשון ו"ו החיבור

מורה אמת שוקד על "מלאכת החיבורים" בין  "חוקי הרוח" של התורה לבין "חוקי האדמה" של המדינה, ועוזר לעצמו ולאחרים למצוא את דרך ה-אמצע הווה אומר, "שביל הזהב" לחיים מאוזנים ובטוחים, שלווים והרמוניים.

מורה שקר, מטה ומטעה לכאן או לכאן:

מורה לשמור על חוקי התורה ולעבור על חוקי המדינה

או

מורה לשמור על חוקי המדינה ולעבור על חוקי התורה

ע מלשון עָנָו

מורה אמת נוהג בענווה הווה אומר, 'זז הצידה' ומציב את מקורות האור העליונים בקדמת הבמה. בדומה למשה רבנו, שלמרות שראה את האלוהות פנים מול פנים, מעולם לא התפתה להביע עמדה אישית, ובכל סוגיה ונושא דרש ושאל את האלוהים: "ויקרב משה את משפטן לפני יהוה, ויאמר יהוה אל משה לאמור, כן בנות צלפחד דברת נתן תתן להם אחזת נחלה בתוך אחי אביהם, והעברת את נחלת אביהן להם" (  במדבר כ"ז, ה'-ז'). ההכרה בחוכמה ובתבוניות האינסופיים של האלוהות, היא המשמעות האמיתית-הנכונה של "ענווה": "והאיש משה ענו מאוד מכל האדם אשר על פני האדמה" (  במדבר י"ב, ג' ).

מורה אמת בנוסף לזה, מוקיע ומגנה ביטויי הערצה ויחס של סגידה אליו, וחפץ בפיתוח עצמאות רוחנית אצל תלמידיו.  בדומה למשה רבנו שנוזף ביהושוע בן נון על שחרד ומנסה לשמור על גודל מעמדו של משה: "ויישארו שני אנשים במחנה שם האחד אלדד ושם השני מידד ותנח עליהם הרוח…ויתנבאו במחנה…ויען יהושע בן נון משרת משה מבחריו ויאמר אדני משה כלאם, ויאמר לו משה המקנא אתה לי ומי יתן כל עם ה' נביאים כי יתן ה' את רוחו עליהם"  ( במדבר י"א, כ"ו – כ"ט ) .

מורה שקר לעומת זאת, מציב עצמו במרכז כסמכות עליונה, מחליט ומכריע על דעת עצמו. כמו כן, מטפח אצל תלמידיו תלות ונזקקות, הערצה וסגידה אליו.

ד מלשון דֶּרֶךְ

מורה אמת מלמד את תלמידיו ש"הדרך הארוכה היא הדרך הקצרה, הדרך הקצרה היא הדרך הארוכה"!  כלומר, שתוצאות אמת, כאלה שמאריכות חיים, הן פרי של דרך ומאמץ ולא הוקוס פוקוס, כמאמר חז"ל": "לא ייגעת ומצאת אל תאמין, ייגעת ומצאת תאמין".

מורה שקר לעומת זאת, מזין בקרב תלמידיו ותלמידותיו, את האשליה כאילו אפשר להשיג התפתחות רוחנית ללא דרך, מאמץ, ועבודה יסודית. בצורה זו, הוא מנציח אצלם תקיעות והיעדר התפתחות או לחילופין הישגים ברי חלוף, שאינם מאריכים ימים בבחינת, מה שבא בקלות באותה הקלות יעלם.