עריכה חדשה : 8 מאי, 2025
אהובים-יקרים, פרשת "אחרי מות" מוקיעה את מנהגי העולם העתיק לקיים יחסי מין בין קרובי משפחה מדרגות שונות – האב, האם, אם חורגת, אחות, נכדה, אחות למחצה, דודה מצד האב, דודה מצד האם, אשת הדוד, כלה, גיסה, אישה ובתה, אישה ונכדתה, שתי אחיות ואשת איש:
"וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר, דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ מִצְרַיִם אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם בָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לֹא תַעֲשׂוּ וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ, אֶת מִשְׁפָּטַי תַּעֲשׂוּ וְאֶת חֻקֹּתַי תִּשְׁמְרוּ לָלֶכֶת בָּהֶם אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, וּשְׁמַרְתֶּם אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם אֲנִי יְהוָה, אִישׁ אִישׁ אֶל כָּל שְׁאֵר בְּשָׂרוֹ לֹא תִקְרְבוּ לְגַלּוֹת עֶרְוָה אֲנִי יְהוָה, עֶרְוַת אָבִיךָ וְעֶרְוַת אִמְּךָ לֹא תְגַלֵּה אִמְּךָ הִוא לֹא תְגַלֶּה עֶרְוָתָהּ, עֶרְוַת אֵשֶׁת אָבִיךָ לֹא תְגַלֵּה עֶרְוַת אָבִיךָ הִוא, עֶרְוַת אֲחוֹתְךָ בַת אָבִיךָ אוֹ בַת אִמֶּךָ מוֹלֶדֶת בַּיִת אוֹ מוֹלֶדֶת חוּץ לֹא תְגַלֶּה עֶרְוָתָן, עֶרְוַת בַּת בִּנְךָ אוֹ בַת בִּתְּךָ לֹא תְגַלֶּה עֶרְוָתָן כִּי עֶרְוָתְךָ הֵנָּה, עֶרְוַת בַּת אֵשֶׁת אָבִיךָ מוֹלֶדֶת אָבִיךָ אֲחוֹתְךָ הִוא לֹא תְגַלֶּה עֶרְוָתָהּ, עֶרְוַת אֲחוֹת אָבִיךָ לֹא תְגַלֵּה שְׁאֵר אָבִיךָ הִוא, עֶרְוַת אֲחוֹת אִמְּךָ לֹא תְגַלֵּה כִּי שְׁאֵר אִמְּךָ הִוא, עֶרְוַת אֲחִי אָבִיךָ לֹא תְגַלֵּה אֶל אִשְׁתּוֹ לֹא תִקְרָב דֹּדָתְךָ הִוא, עֶרְוַת כַּלָּתְךָ לֹא תְגַלֵּה אֵשֶׁת בִּנְךָ הִוא לֹא תְגַלֶּה עֶרְוָתָהּ, עֶרְוַת אֵשֶׁת אָחִיךָ לֹא תְגַלֵּה עֶרְוַת אָחִיךָ הִוא, עֶרְוַת אִשָּׁה וּבִתָּהּ לֹא תְגַלֵּה אֶת בַּת בְּנָהּ וְאֶת בַּת בִּתָּהּ לֹא תִקַּח לְגַלּוֹת עֶרְוָתָהּ שַׁאֲרָה הֵנָּה זִמָּה הִוא, וְאִשָּׁה אֶל אֲחֹתָהּ לֹא תִקָּח לִצְרֹר לְגַלּוֹת עֶרְוָתָהּ עָלֶיהָ בְּחַיֶּיה, וְאֶל אִשָּׁה בְּנִדַּת טֻמְאָתָהּ לֹא תִקְרַב לְגַלּוֹת עֶרְוָתָהּ, וְאֶל אֵשֶׁת עֲמִיתְךָ לֹא תִתֵּן שְׁכָבְתְּךָ לְזָרַע לְטָמְאָה בָהּ…" (ויקרא י"ח, א' – כ')
בעולם העתיק, גברים נהנו מזכויות יתר לעומת נשים. איסורי העריות מנוסחים בלשון זכר כדי להזהיר את הגברים שמא ינצלו את מעמדם העליון לסיאוב מיני, ולכן קל וחומר שאיסורי העריות חלים גם על הנשים. ברצוננו לבאר את המשמעות הרוחנית של איסורי העריות.
אהובים-יקרים, מטרת היקום והקיום היא תנועה והתפתחות מתמדת. נשמות, לפני לידתן, בוחרות את הנתיב המיטבי עבורן להתפתחות ולמידה, ומגדירות חוזים רוחניים שונים עם נשמות אחרות. לכל חוזה יעד התפתחותי ייחודי:
~חוזה בעל ואישה– האתגר ההתפתחותי הוא פיתוח וטיפוח אינטימיותהכורכת יחד את שלושת רובדי הקיום האנושי – הרוחני, הרגשי והגופני.
~חוזה הורה וילד – ההורה מתאמן בהובלה, שכן תפקידו לכוון ולהאיר את הדרך לילדו, להכשירו לחיים ולציידו בידע ובכלים הנחוצים. בעוד הילד מתאמן בקבלת סמכות של מי שנמצא מעליו בסולם ההתפתחות.
~חוזה אח ואחות – האתגר ההתפתחותי הוא חלוקה, משמע ללמוד לחלוק זה עם זה במשחק, באוכל, בציוד, בחדר שינה וכן הלאה.
~חוזה גיס וגיסה – האתגר ההתפתחותי הוא קבלה של השונה, הווה אומר פתיחות לתרבויות, אורחות חיים ומנהגים שונים.
~חוזה הורה וילד בוגר – האתגר ההתפתחותי של ההורה הוא לאפשר לילדו לפרוש כנפיים ולצאת למסע האישי. ואילו האתגר ההתפתחותי של הילד הוא לא 'להשאיר מאחור' את ההורה, משמע לגשר על פערי הדורות ולסייע לו להישאר רלוונטי בעולם המשתנה: להתעדכן בטכנולוגיות חדשות ובמושגים עכשוויים, להסתגל לשינויים חברתיים ותרבותיים.
~חוזה סב ונכד – האתגר ההתפתחותי עבור הדור הוותיק הוא חיבור מחודש לאיכויות של פליאה, סקרנות, קלילות ושעשוע. ואילו עבור הדור הצעיר האתגר ההתפתחותי הוא לאמץ פרספקטיבה של המשכיות ורצף, שורשים ומורשת.
~חוזה עמיתים לעבודה – האתגר ההתפתחותי הוא שילוב כוחות למען מטרה משותפת, קרי הוצאה לפועל של פרויקט וקידום חזון.
~חוזה חברות – האתגר ההתפתחותי הוא פיתוח איכויות רגשיות של הקשבה, הכלה ואמפתיה.
אהובים-יקרים, תכלית יחסי המין היא לבטא אהבה וחיבור עמוק, רוחני ורגשי, בין הגבר לאישה. כאשר יחסי המין זולגים החוצה מהמעוז האינטימי של הזוגיות, נוצר כאוס בחוזים הרוחניים ובלבול בתפקידים. התוצאה היאשיבוש בתהליךהלמידה וגדיעה של רצף ההתפתחות:
"כִּי כָּל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה מִכֹּל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה וְנִכְרְתוּ הַנְּפָשׁוֹת הָעֹשֹׂת מִקֶּרֶב עַמָּם" (ויקרא י"ח, כ"ט)
הפועל כרת מובנו גדע. הסטייה מנתיב האור הנשמתי גורמת להחמצה של הצמיחה ולתקיעות, שכן צופן כרת בסיכול אותיות תֶּקֶר שמובנו פנצ'ר.
אהובים-יקרים, צופן איסורי עריות מלשון סוֹהֲרֵי עֵרוּת, משמע הציוויים הנוגעים לאיסורי עריות הם כמעין 'סוהרים' העומדים על המשמר, שתפקידם להבטיח שתישארו ערים רוחנית שמא תירדמו תודעתית.
בתום תמסורותינו, מברכים אנו אתכם בשיבה הביתה אל חוקי האלוהים.
לו יהי