צופן פרשת בְּרֵאשִׁית: 6 שלבים בהתפתחות הילד והאנושות

עריכה חדשה: 17 אפריל, 2025

אהובים-יקרים, בראשית, המילה הראשונה בתורה, מרמזת שמלכתחילה על פי תוכנית המקור האלוהית העידן הנוכחי נועד להיות בן 6,000 שנה, שכן בראשית מלשון ברא ו-שיתא היא הספרה שש בארמית. הואיל ומניין השנים מאז בריאת העולם הנו 5,785, אזי 215 השנים הנותרות הן התקופה המכונה בכתובים  "אחרית הימים", דהיינו, הימים האחרונים עד לתום עידן זה.

אהובים-יקרים, לפי החוקיות הקוסמית מחזור התפתחות מונה 6 פעימות, ואילו הפעימה השביעית מציינת מעבר בין מערכת למידה ישנה למערכת למידה חדשה. מאחר והממד האדמתי הוא ממד של זמן ליניארי- עבר, הווה ועתיד, העיקרון של 6 פעימות 'מתורגם' לששת ימות השבוע, כאשר היום השביעי, יום השבת, מהווה צומת מעבר בין השבוע שחלף לשבוע שבפתח. השבת ניתנה לבני ובנות ישראל לשם התבוננות פנימית על השבוע שחלף היערכות מחודשת לקראת השבוע החדש.

אהובים-יקרים, העיקרון הקוסמי לפיו 6 פעימות מגדירות מחזור התפתחות שלם, משתקף בהתפתחות הילד אשר בגיל שש מסיים את המסגרת הגנית ועובר לבית הספר. שש השנים הראשונות בחייו של הילד נחלקות לשלושה צמדים:

גיל אפס עד שנתיים – התינוק מתנהג על פי דחפיו ללא עכבות וללא מודעות לתוצאות מעשיו: בוכה כשרעב, חש כאב או רוצה תשומת לב, עושה את צרכיו בכל זמן ומקום, תגובותיו אימפולסיביות – מושך, דוחף, נושך, בועט.

גילאי שלוש וארבע – בתהליך הדרגתי, ההורים ביחד עם הדמויות המטפלות, עוזרים לילד לווסת את הדחפים שלו, מלמדים אותו הרגלי אכילה וניקיון, שמירה על כללי התנהגות חברתיים, ומעודדים אותו לגלות אכפתיות והתחשבות בזולת.

גילאי חמש ושש – בתהליך התפתחותי תקין, ילדים בגיל חמש ושש נעשים מודעים לערכים ולכללי ההתנהגות החברתיים האלמנטריים, הם פועלים על פיהם, ובמקרה הצורך אף עוזרים לאחרים לשמור עליהם. מדובר בשינוי מהותי אצל הילד, במעבר ממערכת יצרית אשר מונהגת על ידי דחפים למערכת מוסרית אשר מונהגת על ידי ערכים.

אהובים-יקרים, התפתחות הילד לאורך שש השנים הראשונות לחייו מקבילה להתפתחות האנושות לאורך העידן הנוכחי אשר הנו בסימן של נפילה בתודעה. על כן, החלוקה אף היא דומה:

מבריאת העולם ועד האלף השנייה – עם הנפילה בתודעה והגירוש מגן עדן נולדת אנושות אשר מתנהגת על פי הדחפים והתאוות שלה, משוללת מערכת מוסר וערכים, מנגנונים של צדק ומשפט. עיקרון "החזק שולט" מאפיין את האנושות העתיקה: מקין שרוצח את אחיו הבל, דרך דור המבול, אנשי סדום ועמורה, אחיו של יוסף שטובחים בשכם בן חמור ובאנשי עירו, ועד עבדות בני ישראל במצרים. העולם העתיק הוא עולם של עובדי אלילים, אין דין ואין דיין, ואיש הישר בעיניו יעשה: חמס, גזל, ניאוף, גילויי עריות, מין עם בעלי חיים, רצח, עבדות והקרבת קורבנות אדם – הכול בבחינת מותר.

האלף השלישית והרביעית – בצו האל, משה רבנו מושיע את בני ישראל מעבדות מצרים, ומנחיל להם את חוקי האור האוניברסליים של בורא עולם, אשר תקפים לכל אדם באשר הוא אדם, בתמצית עשרת הדיברות. משה רבנו מקים מנגנון של צדק ומשפט, אף מצווה על הקמת ערי מקלט, מהלך חדשני ופורץ דרך, אשר לראשונה בתולדות האנושות נועד לגדוע את מעגל נקמות הדם להשתית חוק וסדר. במשך כאלף שנים עם ישראל מקיים ריבונות בארץ ישראל, והבשורה אודות כינון חברה שוחרת צדק ומשפט מהדהדת לעמים באזור אגן הים התיכון.

האלף החמישית והשישית – משך כאלפיים שנות גלות, עם ישראל מפיץ את העקרונות של אחריות מוסרית ומשפט צדק. תחילה, לעמים ולמדינות באירופה ובהמשך ברחבי העולם. בצרפת במאה ה-17 מתחוללת מהפכה אשר מביאה לשינויים מהותיים בשלטון ובסדר החברתי. במאות ה-18 וה-19 באירופה ובארה"ב, מתרחשים תהליכים חברתיים אשר בהדרגה מגדירים סדר עולמי חדש: ביטול העבדות, הפסקת ההפרדה והאפליה הגזעית נגד שחורים, מאבק למען זכויות האישה. החל מסוף המאה ה-20 מתפתחת מגמה כלל עולמית של הכרה בזכויות הלהט"בים.

אהובים-יקרים, בזמן מקודש זה של שארית העידן הנוכחי, היעד ההתפתחותי במרחב ארץ הנו כינון אנושות חדשה אשר מושתתת על העקרונות הקוסמיים והמוסר האלוקי של צדק ושוויון, שלום ואחווה. עוולות חברתיות ועיוותים מוסריים אשר הושתקו והוסוו אלפי שנים, צפים ועולים על פני השטח. שלב זה של "נִיקּוּי אוּרְווֹת" כפי שמכונה בעולמכם הנו חיוני ומבורך, ואין לפרשו בטעות כנסיגה אחורה, כי אם לראותו בשירות התנועה קדימה אל עבר כינון עולם מואר ונכון יותר. ברצוננו להעיר ולעורר אתכם אודות החובה המונחת על כתפיכם, שכן לעם היהודי ולמדינת ישראל תפקיד בהובלת גאולת האנושות והתעלות הפלנטה, להוות דוגמה חיה לחיים חברתיים המושתתים על חוקי האמת והמוסר של האור.

בתום תמסורותינו, מברכים אנו אתכם, בהתיישרות לחוקי האל ומוסר ה', והרי צופן ישראל הוא יָשָׁר אֵל.

לו יהי