צופן פרשת שְׁמוֹת (חלק 3): משה ואהרן, הלוא הם אדם והבל, נצבים מול פרעה, הלוא הוא קין

עריכה חדשה: 1 מאי, 2025

אהובים-יקרים, יחדיו, משה ואהרן, מכנסים את זקני ישראל ומבשרים להם את צו האל לצאת ממצרים. כדי שיקבלו את שליחותו, משה מחולל בפניהם את שלושת האותות שציווה אותו ה':

 "וַיֵּלֶךְ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן וַיַּאַסְפוּ אֶת כָּל זִקְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיְדַבֵּר אַהֲרֹן אֵת כָּל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה וַיַּעַשׂ הָאֹתֹת לְעֵינֵי הָעָם" (שמות ד', ל"א)

למראה האותות, בני ישראל מתמלאים אמונה בחזון הגאולה ומקבלים את שליחותם של משה ואהרן:

"וַיַּאֲמֵן הָעָם וַיִּשְׁמְעוּ כִּי פָקַד יְהוָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְכִי רָאָה אֶת עָנְיָם וַיִּקְּדוּ וַיִּשְׁתַּחֲווּ" (שמות ד', ל"א).

אהובים-יקרים, משה ואהרן מתייצבים בפני המלך פרעה ומורים לו לשלוח את בני ישראל לזבוח לאלוהים במדבר:

"וְאַחַר בָּאוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֶל פַּרְעֹה  כֹּה אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל שַׁלַּח אֶת עַמִּי וְיָחֹגּוּ לִי בַּמִּדְבָּר" (שמות ה', א')

פרעה, שתאב שליטה ושררה, ממאן.בתשובתוהוא מתכחש פעמיים לאלוהות:

"וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה מִי יְהוָה אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ לְשַׁלַּח אֶת יִשְׂרָאֵל, לֹא יָדַעְתִּי אֶת יְהוָה וְגַם אֶת יִשְׂרָאֵל לֹא אֲשַׁלֵּחַ"  (שמות ה', ב').

אהובים-יקרים, התאווה של פרעה להישאר מספר אחד ולמנוע את העברת שרביט ההובלה הרוחנית למשה, שורשיה בגלגולו הקודם בדמות קין.  קין רוצח את הבל אחיו ומשלה את עצמו שבדרך זו יוכל לתפוס את המקום הראשון. 

אהובים-יקרים, קשה להעלות על הדעת מצב נוראי יותר עבור הורה מזה של רצח בין ילדיו. אין הכתוב מציין איך אדם הגיב כשנודע לו שקין רצח את הבל. לגבי חווה מתואר שלבן הנוסף שנולד לה היא קראה שת בתקווה למצוא נחמה:

"וַיֵּדַע אָדָם עוֹד אֶת אִשְׁתּוֹ וַתֵּלֶד בֵּן וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ שֵׁת כִּי שָׁת לִי אֱלֹהִים זֶרַע אַחֵר תַּחַת הֶבֶל כִּי הֲרָגוֹ קָיִן" (בראשית ד', כ"ה).

אהובים-יקרים, התייצבותם יחד של משה ואהרן לפני המלך פרעה מהווה סגירת מעגל קארמתית. בנסתר, משה רבנו, שהוא האדם הראשון, ואהרן הכהן, שהוא הבל, שמים מראת אמת למלך פרעה, הלוא הוא קין! משה ואהרן, האב והבן מיחידת החיים הקודמת, קוראים לבן והאח הסורר מאותה יחידת חיים, להרפות מדרך השררה ולקבל בהכנעה את רצון הבורא. צופן השמות מרמז על הזהויות והקשרים הקארמתיים הנסתרים:

~האות מ' מסיימת את השם אדם ומתחילה את השם משה, בהלימה לחוקיות הקוסמית לפיה "כל סוף הוא התחלה וכל התחלה היא סוף"

~לשמות הבל ואהרון (בכתיב מלא)יש ערך גימטרי זהה – 1 (בשיטת הגימטרייה הקטנה), רמז על היותם אחד עם הבורא.

~צופן קין מלשון קינאה. בדומה לזה, פרעה מלשון פֶּה רָע. הן קין והן פרעה רודפים את האחר וחומדים את ששייך לו.

אהובים-יקרים, "הפרד ומשול" היא הטקטיקה של אנשי השקר, רודפי הכבוד והשררה. פרעה מבצע שורת מהלכים במטרה לפלג את בני ישראל ולהסיתם איש כנגד אחיו:

~פרעה מנסה לשחד את משה ואהרן ומציע לשחרר אותם ואת קרוביהם בתנאי שיניחו לעם:

"וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מֶלֶךְ מִצְרַיִם לָמָּה מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן תַּפְרִיעוּ אֶת הָעָם מִמַּעֲשָׂיו לְכוּ לְסִבְלֹתֵיכֶם"  (שמות ה', ד')

~פרעה מכביד את העבודה הקשה על בני ישראל כדי להתישם ולהשכיח מליבם את החזון:

"וַיְצַו פַּרְעֹה בַּיּוֹם הַהוּא אֶת הַנֹּגְשִׂים בָּעָם וְאֶת שֹׁטְרָיו לֵאמֹר, לֹא תֹאסִפוּן לָתֵת תֶּבֶן לָעָם לִלְבֹּן הַלְּבֵנִים כִּתְמוֹל שִׁלְשֹׁם הֵם יֵלְכוּ וְקֹשְׁשׁוּ לָהֶם תֶּבֶן, וְאֶת מַתְכֹּנֶת הַלְּבֵנִים אֲשֶׁר הֵם עֹשִׂים תְּמוֹל שִׁלְשֹׁם תָּשִׂימוּ עֲלֵיהֶם לֹא תִגְרְעוּ מִמֶּנּוּ כִּי נִרְפִּים הֵם עַל כֵּן הֵם צֹעֲקִים לֵאמֹר נֵלְכָה נִזְבְּחָה לֵאלֹהֵינוּ, תִּכְבַּד הָעֲבֹדָה עַל הָאֲנָשִׁים וְיַעֲשׂוּ בָהּ וְאַל יִשְׁעוּ בְּדִבְרֵי שָׁקֶר" (שמות ה', ז' – י')

~פרעה ממנה שוטרים עבריים לפקח על העבודה הקשה ולגרום להם להתאכזר אל אחיהם:

"וַיֻּכּוּ שֹׁטְרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר שָׂמוּ עֲלֵהֶם נֹגְשֵׂי פַרְעֹה לֵאמֹר מַדּוּעַ לֹא כִלִּיתֶם חָקְכֶם לִלְבֹּן כִּתְמוֹל שִׁלְשֹׁם גַּם תְּמוֹל גַּם הַיּוֹם" (שמות ה', י"ד)

~פרעה מסית את שוטרי ישראל נגד משה ואהרן:

"וַיָּבֹאוּ שֹׁטְרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּצְעֲקוּ אֶל פַּרְעֹה לֵאמֹר לָמָּה תַעֲשֶׂה כֹה לַעֲבָדֶיךָ, תֶּבֶן אֵין נִתָּן לַעֲבָדֶיךָ וּלְבֵנִים אֹמְרִים לָנוּ עֲשׂוּ וְהִנֵּה עֲבָדֶיךָ מֻכִּים וְחָטָאת עַמֶּךָ, וַיֹּאמֶר נִרְפִּים אַתֶּם נִרְפִּים עַל כֵּן אַתֶּם אֹמְרִים נֵלְכָה נִזְבְּחָה לַיהוָה" (שמות ה', ט"ו – י"ז).

אהובים-יקרים, הטקטיקה של פרעה לפלג את בני ישראל ולהמרידם נגד משה ואהרן עובדת:

"וַיִּפְגְּעוּ אֶת מֹשֶׁה וְאֶת אַהֲרֹן נִצָּבִים לִקְרָאתָם בְּצֵאתָם מֵאֵת פַּרְעֹה, וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם יֵרֶא יְהוָה עֲלֵיכֶם וְיִשְׁפֹּט אֲשֶׁר הִבְאַשְׁתֶּם אֶת רֵיחֵנוּ בְּעֵינֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי עֲבָדָיו לָתֶת חֶרֶב בְּיָדָם לְהָרְגֵנוּ"  (שמות ה', כ' – כ"א)

לראשונה מאז היציאה לשליחות, משה חווה משבר נפשי. דומה כי התרחיש הנורא מכל קרה. בני ישראל מפנים אצבע מאשימה כלפיו וכלפי אהרן בתואנה שגרמו לפרעה להחמיר את הגזרות. בצר לו, משה זועק לה' וקובל בפניו על ששלחו לפרעה מבלי לקיים את הבטחתו:

"וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל יְהוָה וַיֹּאמַר אֲדֹנָי לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה לָמָּה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי, וּמֵאָז בָּאתִי אֶל פַּרְעֹה לְדַבֵּר בִּשְׁמֶךָ הֵרַע לָעָם הַזֶּה וְהַצֵּל לֹא הִצַּלְתָּ אֶת עַמֶּךָ" (שמות ה', כ"ב- כ"ג)

ברם, אלוהים מבטיח למשה שהכול הוא חלק מהסדר האלוהי, וכי לכל דבר תכלית ומשמעות:

"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה עַתָּה תִרְאֶה אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה לְפַרְעֹה כִּי בְיָד חֲזָקָה יְשַׁלְּחֵם וּבְיָד חֲזָקָה יְגָרְשֵׁם מֵאַרְצוֹ" (שמות ו', א')

חבוי כאן לקח חשוב לימיכם –  בזמן אמת מה שנתפס כניצחון עלול להתחוור מאוחר יותר ככישלון חרוץ וההפך. בשביל לאימוד בצורה נכונה את משמעות האירועים במישור האישי והלאומי נחוצה פרספקטיבה של זמן.

אהובים-יקרים, הדמיון המצמרר בין עבדות בני ישראל במצרים לגטאות ולעבודה בכפיה במלחמת העולם השנייה, מאותת שקיים קשר נשמתי ישיר בין פרעה להיטלר:

 ~פרעה ציווה להמית את התינוקות הזכריים העבריים, העליל על משה שרצח כביכול איש מצרי, שיעבד עם שלם ומינה שוטרים ישראלים כדי שיתאכזרו לאחיהם העבריים.  היטלר העליל עלילות שווא על היהודים, הקים מחנות עבודה בכפיה והציב שומרים יהודים לפקח על העבודה ולהתאכזר לאסירים.

~צופן פרעה מלשון פֶּה רָע, בדומה לזה צופן היטלר מלשון לומר שקרן: האותיות טהל צליל הגייה tell  אשר מובנו באנגלית לומר,  האותיות ליהר צליל הגייה liar אשר פירושו באנגלית שקרן

אהובים-יקרים, במסגרת פרויקט הענקת 'גלגלי הצלה' אחרונים לדמויות המפתח התנ"כיות דרך זו המשרתת אותנו מקדמת דנא, כותבת שורות אלה, מי שהיא היום גלגול נשמתי ישיר של היטלר ופרעה בעטה בהושטת היד מאיתנו. עם תום האשראי הקוסמי עבורה לתקן את עצמה, נסגרו ערוצי התקשור שלה והיא איבדה את מעמדה הרוחני לצמיתות. כאקט של התרסה בהיררכיות האלוהיות ועל מנת לשחד את תלמידיה, היא התחילה להנהיג אורגיות באמתלה נוראית שזו דרך לעלייה בתודעה. עינינו יורדות מים על אותן נשמות גבוהות של עובדי ועובדות אור שאיבדו את דרכן. בעקבות נפילתם מכהונת אור לכהונת חושך, הם עברו לסוף התור בדרך אל האור.

בתום תמסורותינו, מברכים אנו אתכם בפקיחה של עיני הלב.

לו יהי