עריכה חדשה : 17 יוני, 2025
אהובים-יקרים, במחזור הקריאה השנתי קוראים לרוב את שתי הפרשות – "ניצבים", "וילך" – בשבת שלפני ראש השנה. בשנים מסוימות, על פי לוח השנה העברי, הן נקראות בנפרד: פרשת "ניצבים" נקראת בשבת שלפני ראש השנה, ופרשת "וילך" נקראת בשבת שלאחר ראש השנה. ברצוננו לבאר את המשמעות הפנימית העמוקה של קריאת שתי הפרשות בסמיכות לראש השנה בסדר זה.
אהובים-יקרים, צופן פרשת ניצבים מלשון ניצב שפירושו עומד – בהיפוך אותיות מודע. צופן פרשת וילך מלשון לך,כלומר יציאה לדרך ותנועה קדימה. פרשת "ניצבים" קודמת לפרשת "וילך" כדי להורות לכם את הסדר הנכון בבריאה – לפני תנועה, עמידה! הווה אומר, לפני תחילתה של שנה חדשה נחוץ לעמוד (באופן מטאפורי) במטרה להעלות למודע ולהעריך נכונה את מקומכם הנוכחי. יש לבחון כל פרט ופרט של חייכם בשנה שחלפה – האם מיושר הוא לחזון הנשמה, או שמא מהווה סטייה, ולו קלה שבקלות, מהנתיב הנשמתי. בשם הפרשה ניצבים חבויה המילה נץ (זן של ציפור), מרמז שחיוני להתבונן ממעוף הציפור במבט חד ונטול פשרה על שלושת המעגלים המרכזיים בחייכם – הזוגי, המשפחתי והמקצועי-הייעודי. לקראת שנה חדשה חיוני לעשות בדק בית מדוקדק ויסודי של אותם מקומות שבהם נדרש מכם להתיישר ולעלות מדרגה. חג ראש השנה מהווה שער להתחלה חדשה – לקבלת אור חדש, אשראי קוסמי חדש ופוטנציאלים חדשים אשר ביכולתכם לממש אם תגיעו מצוידים במודעות ובכוונה הנכונות.
אהובים-יקרים, הנכם מצויים במאני טיים – הפרק האחרון של עידן זה בן 6,000 השנה אשר מתקרב עתה אל קיצו. הואיל וכך, מוטלת על כתפיכם משימה כבירה – ליישב את כל אותן זנבות מיחידות החיים הקודמות, זאת אומרת לסיים את לימוד שיעורי הנשמה ומסכת הקארמה. לשם כך חיוני להימצא בתהליך אישי יסודי ומקיף של ריפוי וחניכה אצל מורה רוח של אמת בהובלתנו, שכן "אין חבוש מתיר את עצמו מבית האסורין" (תלמוד בבלי, מסכת ברכות דף ה עמוד ב), וכמו כן "כל הנגעים אדם רואה חוץ מנגעי עצמו" (משנה, מסכת נגעים, פרק ב משנה ה). כשם שהיטיב להורות לתלמידיו מנו במקדשי האורקל באטלנטיס, הלוא הוא שלמה המלך מעידן זה: "העין רואה הכל חוץ מאת עצמה".
אהובים-יקרים, אדונים אתם לגורלכם – בידכם הבחירה האם ללמוד בדרך האהבה וההבנה או הכאב והקושי:
"הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ, לְאַהֲבָה אֶת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ וּלְדָבְקָה בוֹ כִּי הוּא חַיֶּיךָ וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ לָשֶׁבֶת עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לָתֵת לָהֶם" (דברים ל', י"ט – כ').
בתום תמסורותינו, מברכים אנו אתכם בבחירה בחיים מלאי חיים.
לו יהי
ביבליוגרפיה
משנה, מסכת נגעים, פרק ב משנה ה.
תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף ה עמוד ב.