צופן פרשת נָשֹׂא: ברכת הכוהנים – שביל הזהב בחינוך ילדים

עריכה חדשה : 14 יולי, 2025

אהובים-יקרים, ברצוננו להאיר את עומק הפסוקים שבברכת הכוהנים, שכן יחד הם מהווים מורה דרך בהורות וחינוך ילדים:

 "וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר, דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו לֵאמֹר כֹּה תְבָרְכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אָמוֹר לָהֶם, יְבָרֶכְךָ יְהוָה וְיִשְׁמְרֶךָ, יָאֵר יְהוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ,  יִשָּׂא יְהוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם, וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם" (במדבר ו', כ"ב – כ"ז)

שמה הנוסף "ברכה משולשת" מדגיש את היותה בת שלושה פסוקים שהם כנגד העיקרון המשולש בבריאה – הרוח, השכינה ומה שביניהם:

"יברכך יהוה וישמרך" – כנגד הרוח, הפן הזכרי של האלוהות, של השמירה וההגנה

"יאר יהוה פניו אליך ויחונך" – כנגד השכינה, הפן הנקבי של האלוהות, של החמלה והאהבה

"ישא יהוה פניו אליך וישם לך שלום" – צופן שלום מלשון שָׁלֵם. השלם הוא תולדה של מיזוג הזכרי עם הנקבי.

אהובים-יקרים, ברכת הכוהנים, המכוונת אל מיזוג שני הקטבים – הזכרי עם הנקבי – מהווה מדריך להורות וחינוך ילדים. הדרך הנכונה בחינוך היא גישה המאזנת סמכות עם אהבה, גבולות עם הכלה, הובלה עם הקשבה. סמכות בלעדי אהבה מולידה נוקשות, ואילו אהבה בלעדי סמכות מולידה כאוס. שני סגנונות הורות אלה מזיקים במידה שווה, כיוון שפוצעים את נפשו של הילד, משבשים את התפתחותו התקינה ואף פוגמים במרקם היחסים העדין שבין ההורה לילדו.

אהובים-יקרים, פרשת משפטים (ספר שמות) מתריעה מפני ההשלכות החמורות של אוזלת יד בהורות:

"וּמַכֵּה אָבִיו וְאִמּוֹ מוֹת יוּמָת"  (שמות כ"א, ט"ו)

צופן מכה מלשון מחא ומחאה, מרמז שהכוונה להתנגדות מכל סוג שהיא, לאו דווקא פיזית. תמרור אזהרה זה רלוונטי במיוחד בעת הזו. בימים אלה, ברוב המשפחות בישראל הילדים נוהגים בבית הוריהם כאילו הוא ביתם – אין הם מכבדים את סמכות ההורה, מנהגי וחוקי הבית. אבות ואימהות רבים מופעלים מפחד ומצורך לרצות את ילדיהם. יש לדעת שחינוך מתירני ונעדר גבולות משריש אצל הילדים כוחניות ובריונות. מתקבעת אצל הילד תפיסה קלוקלת של "מגיע לי". תפיסה זו רואה בהורה אובייקט לסיפוק צרכיו ורצונותיו. התרבות של "יש לי זכויות ואין לי חובות" היא מסוכנת ופוגעת בהתפתחותו התקינה של הילד. חינוך כזה מנציח בילד תלותיות ודימוי עצמי נמוך, ומותיר אותו חסר מסוגלות וכלים להתמודד עם אתגרי החיים. כך מתפתחת אצלו תפיסה מעוותת לפיה מטרת החיים היא  כיופיים ובילויים. בהיעדר משמעת פנימית החיים מתרוקנים מתוכן ומשמעות, ומתרבים המקרים של מצוקות נפשיות בקרב צעירים.

אהובים-יקרים, התרבות של "מגיע לי" מתבטאת לא רק בהתנגדות גלויה אלא גם בדרכים עקיפות יותר, כפי שמופיע עוד בפרשת משפטים:

"וּמְקַלֵּל אָבִיו וְאִמּוֹ מוֹת יוּמָת" (שמות כ"א, ט"ז)

צופן מקלל בהיפוך אותיות מלקק – מרמז שקללה וחנופה הן שני הקצוות של שפת השקר והרמייה, הכוח והשררה. חנופה היא מניפולציה וכוח במסווה של נחמדות ואהבה. בבתים רבים בישראל, ילדים משתמשים בדיבור מתחנחן ומתחנף כדי שההורה יעשה את רצונם. הילד מחמיא להוריו -את/ה אבא/אמא הכי טוב/ה בעולם – על מנת להשיג תועלת אישית.  בבגרותו, הילד ישחזר מערכות יחסים מניפולטיביות ותועלתניות הנעדרות יסודות של אמון ואהבה, יושר וכנות. דוד המלך, מתקדש אמת, מגנה נחרצות את שפת החנופה:

"יַכְרֵת יְהוָה כָּל שִׂפְתֵי חֲלָקוֹת לָשׁוֹן מְדַבֶּרֶת גְּדֹלוֹת" (תהלים י"ב, ד').

אהובים-יקרים, בימים אלה, אבות רבים ואימהות רבות משקיעים את מירב מרצם וכספם במימון חוגים לילדיהם ובלמידה של שפות זרות (אנגלית בעיקר). סדר עדיפות שגוי זה נובע מן האשליה שהקנייה של מיומנויות היא ערובה לביטחון עצמי ולהצלחה בחיים. ברצוננו להעיר ולעורר אתכם שהמפתח להצלחה בחיים טמון בהתפתחות רוחנית ורגשית תקינה, הווה אומר בחינוך למורשת וערכים, בדומה לעץ שיציבותו וצמיחתו מותנים בשורשים חזקים.

אהובים-יקרים, הורה פצוע הוא הורה פוצע! הקשיים שאתם חווים בהורות ובחינוך הילדים נובעים מחוויות הילדות שהיו לכם. צלקות מן העבר משפיעות על ההווה, גורמות לכם להרגיש בלבול וחוסר אונים, פחד והזדהות ביחסים עם הילדים. חיוני להימצא בתהליך יסודי ורציף של ריפוי הילד והילדה הפנימיים, כדי להגיע מצוידים בידע ובכלים הנכונים לשלב של מימוש הורות. הרי לא בכדי אבות ואימהות האומה הפכו להורים בגילאים היותר מאוחרים. המגמה האבולוציונית בעת הזו של שארית העידן היא שיבה אל ראשית העידן, דהיינו מימוש הורות בגילאים מאוחרים לאחר שנוצרת בשלות. 

אהובים-יקרים, הורות היא אומנות הדורשת גמישות ויצירתיות, שכן יש ילדים שהם כוחניים בטבעם ואילו אחרים מניפולטיביים. לא בכדי שלמה המלך החכם באדם, הלוא הוא מנו מעידן אטלנטיס, הורה:

"חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ" (משלי כ"ב, ו')

הן כל ילד הוא יחיד ומיוחד. לכל ילד צרכים התפתחותיים שהם נגזרת של מסע הנשמה והייעוד הגבוה. במפגשי הייעוץ והחניכה שבהובלתנו, מועברים מיידעים שמסייעים להורה להבין טוב יותר את המנגנון הפנימי של ילדו. ניתנת הכוונה לתחומים שמתאימים לילד ולמסגרות שנכונות עבורו, על מנת שיוכל לבטא בצורה חיובית את הכוחות והכישורים החבויים בו, לצמוח ולגדול, להתפתח ולהיבנות.

אהובים-יקרים, הורות באה עם האחריות לפנות לקבלת הדרכה והכוונה מקצועית במטרה לרכוש כלים להתמודדות נכונה ויעילה עם האתגרים שבחינוך וגידול הילדים. הורה אשר ילדו יקר לליבו אינו חוסך כל מאמץ, לרבות מאמץ כספי, בשביל להצטייד בידע ובכלים הנחוצים אשר יבטיחו את התפתחותו התקינה ואת שלומו הנפשי והרוחני של ילדו.

בתום תמסורותינו, אנו מברכים אתכם בפסיעה בדרך המלך.

לו יהי