עריכה חדשה : 14 מאי, 2025
אהובים-יקרים, ברצוננו להאיר את עומק הפסוקים שבברכת הכוהנים, שכן יחד הם מהווים מורה דרך בהורות וחינוך ילדים:
"וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר, דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו לֵאמֹר כֹּה תְבָרְכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אָמוֹר לָהֶם, יְבָרֶכְךָ יְהוָה וְיִשְׁמְרֶךָ, יָאֵר יְהוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ, יִשָּׂא יְהוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם, וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם" (במדבר ו', כ"ב – כ"ז)
שמה הנוסף "ברכה משולשת" מדגיש את היותה בת שלושה פסוקים שהם כנגד העיקרון המשולש בבריאה – הרוח, השכינה ומה שביניהם:
"יברכך יהוה וישמרך" – כנגד הרוח, הפן הזכרי של האלוהות, של השמירה וההגנה
"יאר יהוה פניו אליך ויחונך" – כנגד השכינה, הפן הנקבי של האלוהות, של החמלה והאהבה
"ישא יהוה פניו אליך וישם לך שלום" – צופן שלום מלשון שָׁלֵם. השלם הוא תולדה של מיזוג הזכרי עם הנקבי.
אהובים-יקרים, הדרך הנכונה בחינוך ילדים היא דרך האמצע הממזגת את שתי האיכויות, הזכרית והנקבית: גישה המאזנת סמכות עם אהבה, גבולות עם הכלה, הובלה עם הקשבה. סמכות בלעדי אהבה מולידה נוקשות, ואילו אהבה בלעדי סמכות מולידה כאוס. שני סגנונות הורות אלה מזיקים במידה שווה, כיוון שפוצעים את נפשו של הילד, משבשים את התפתחותו התקינה ואף פוגמים במרקם היחסים העדין שבין ההורה לילדו.
אהובים-יקרים, הורה פצוע הוא הורה פוצע! הקשיים שאתם חווים בהורות ובחינוך הילדים נובעים מחוויות הילדות שהיו לכם. צלקות מן העבר משפיעות על ההווה, גורמות לכם להרגיש בלבול וחוסר אונים, פחד והזדהות ביחסים עם הילדים. חיוני להימצא בתהליך יסודי ורציף של ריפוי הילד והילדה הפנימיים, כדי להגיע מצוידים בידע ובכלים הנכונים לשלב של מימוש הורות. הרי לא בכדי אבות ואימהות האומה הפכו להורים בגילאים היותר מאוחרים. המגמה האבולוציונית בעת הזו של שארית העידן היא שיבה אל ראשית העידן, דהיינו מימוש הורות בגילאים מאוחרים לאחר שנוצרת בשלות.
אהובים-יקרים, הורות באה עם האחריות לפנות לקבלת הדרכה והכוונה מקצועית במטרה לרכוש כלים להתמודדות נכונה ויעילה עם האתגרים שבחינוך וגידול הילדים. הורה אשר ילדו יקר לליבו אינו חוסך כל מאמץ, לרבות מאמץ כספי, בשביל להצטייד בידע ובכלים הנחוצים אשר יבטיחו את התפתחותו התקינה ואת שלומו הנפשי והרוחני של ילדו.
אהובים-יקרים, בימים אלה, אבות רבים ואימהות רבות משקיעים את מירב מרצם וכספם במימון חוגים לילדיהם ובלמידה של שפות זרות (אנגלית בעיקר). סדר עדיפות שגוי זה נובע מן האשליה שהקנייה של מיומנויות היא ערובה לביטחון עצמי ולהצלחה בחיים. ברצוננו להעיר ולעורר אתכם שהמפתח להצלחה בחיים טמון בהתפתחות רוחנית ורגשית תקינה, הווה אומר בחינוך למורשת וערכים, בדומה לעץ שיציבותו וצמיחתו מותנים בשורשים חזקים.
אהובים-יקרים, שלמה המלך החכם באדם, הלוא הוא מנו מעידן אטלנטיס, הורה:
"חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ" (משלי כ"ב, ו')
הן כל ילד הוא יחיד ומיוחד. לכל ילד צרכים התפתחותיים שהם נגזרת של מסע הנשמה והייעוד הגבוה. במפגשי הייעוץ והחניכה שבהובלתנו, מועברים מיידעים שמסייעים להורה להבין טוב יותר את המנגנון הפנימי של ילדו. ניתנת הכוונה לתחומים שמתאימים לילד ולמסגרות שנכונות עבורו, על מנת שיוכל לבטא בצורה חיובית את הכוחות והכישורים החבויים בו, לצמוח ולגדול, להתפתח ולהיבנות.
בתום תמסורותינו, אנו מברכים אתכם בפסיעה בדרך המלך.
לו יהי