עריכה חדשה : 21 מאי, 2025
אהובים-יקרים, ברצוננו להאיר את צופן פרשת "שְׁלַח לְךָ" צליל הגייה "צְלַח לְךָ", כלומר לבאר בעבורכם מהו המפתח להצלחה ולשגשוג. החיים בכדור הארץ בזמן הזה של ימות המשיח וחילופי העידנים מאופיינים באתגרים רב-מערכתיים – במישור האישי והקולקטיבי כאחד. האינטנסיביות וריבוי המשימות נובעים מכך שמצויים הנכם בישורת האחרונה של העידן הנוכחי. המלאכה רבה היא, ועל כן נדרשים הנכם לדיוק ולמיקוד, וליכולת אבחנה בין עיקר לטפל.
אהובים-יקרים, האלוהות מעצם מהותה שלמה ואינה חסרה דבר, כך היה תמיד ולנצח יוסיף להיות. יש לדעת, להבין ולהפנים כי המצוות הן אמצעי בלבד ונועדו לסייע לכם ליישר את עצמי הנפש, המכונה בעולמכם אגו, לעצמי הנשמה.
אהובים-יקרים, ללא חיבור של הכוונה למעשה, הווה אומר ידיעה של המשמעויות הפנימיות-הרוחניות של המצוות והמנהגים אשר בתורת משה, אין כל תועלת בקיומם. מעשה שאין בו כוונה, אין בו משמעות, תדר או חותם, אינו מחולל שינוי בפנימיותכם, כל שכן אינו משפיע ומשנה את מציאות חייכם החיצונית. קיום מצוות מעשיות ללא כוונה, ללא ידיעה של המהות הפנימית הטבועה בהן, הוא כגוף ללא רוח חיים, אין בהן יכולת להוליד ולהניע תנועה של חיים בעולמות של מטה, בעולמות של מעלה, ובגופים הרוחניים של האדם. לעולם הדרך הנכונה היא שביל הזהב של חיבור המעשה עם הכוונה, זהו בבחינת ייחוד ואיחוד המוליד ומפרה, מוסיף אור באדם ובעולמות של מטה, ובעולמות של מעלה.
אהובים-יקרים, המנהגים והמצוות הם 'מרכבות' שתפקידם לשאת את אור הנשמה, בדרך זו להשפיע וליצור בעולם החומר המוגשם. במנהגי ישראל צפונות משמעויות עמוקות ותדרים של אור, כוחות של יצירה והשפעה. אין הדבר דומה לאופנות לבוש חולפות וטרנדים זמניים שהם חסרי פשר ומשמעות, ואינם מותירים אחריהם מאום.
אהובים-יקרים, בפרשת "שלח לך" מופיעה לראשונה מצוות הנחת ציצית:
"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר, דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת, וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת יְהוָה וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם" (במדבר ט"ו, ל"ז – ל"ט)
בספר דברים פרק כ"ב, פס' י"ב מופיע הפירוט הבא:
"גְּדִלִים תַּעֲשֶׂה לָּךְ עַל אַרְבַּע כַּנְפוֹת כְּסוּתְךָ אֲשֶׁר תְּכַסֶּה בָּהּ"
במצוות הנחת הציצית חבויות משמעויות רוחניות הנגזרות משמה ופרטיה:
~צופן ציצית: צי – צליל הגייה צ'י אשר מובנו בפילוסופיה הסינית אנרגיית חיים ("פראנה" הוא המונח המקביל בסנסקריט שבשפה ההודית, ואילו "נפש" בתורת הקבלה). צית – מלשון צִיַּתָּ שמובנו נשמע.
~צופן כנף בהיפוך האותיות נֹפֶךְ אשר מובנו אוויר. משמעות חבויה זו מהדהדת את תיאור בריאת האדם:
"וַיִּיצֶר֩ יְהוָ֨ה אֱלֹהִ֜ים אֶת הָֽאָדָ֗ם עָפָר֙ מִן הָ֣אֲדָמָ֔ה וַיִּפַּ֥ח בְּאַפָּ֖יו נִשְׁמַ֣ת חַיִּ֑ים וַֽיְהִ֥י הָֽאָדָ֖ם לְנֶ֥פֶשׁ חַיָּֽה" (בראשית ב', ז').
~צופן פתיל הוא פַּת שמובנו מזון, ביחד עם האותיות לי, תחילית הערך לימוד.
~צופן תכלת – צליל הגייה תִּקְלֹט שפירושו לתפוס, להבין, לקבל, להטמיע.
~ צופן "ארבע כנפות" כנגד ארבעת היסודות באדם ובבריאה: גוף המחשבה כנגד יסוד האוויר, גוף הרגש כנגד יסוד המים, גוף הרצון כנגד יסוד האש, גוף המעשה כנגד יסוד האדמה. האדם הוא עולם קטן, בבואה מקבילה, תמונת מראה לעולם בכללותו – כמו מבניות של מעלה כך היא מבניות של מטה, כמו במקרו כך במיקרו ולהיפך.
אהובים-יקרים, האישה מגלמת את העיקרון הנקבי בבריאה של כוח הקבלה, ולכן בטבעה הפנימי היא סתגלנית לשינויים ופתוחה לחדש. בשונה מזה, הגבר מגלם את העיקרון הזכרי בבריאה של כוח הנתינה, ולכן בטבעו הפנימי הוא פחות פתוח לקלוט חדש. מצוות הציצית נועדה לסייע לבן ישראל להתעלות מעל הנטייה הטבעית לסגירות וקיבעון, ולפתוח את עצמו לחדש בכל הרבדים של חשיבה, רגש, רצון ועד לעשייה.
אהובים-יקרים, קדושה שווה אחדות חומר עם רוח, אנושי עם אלוהי. קדושה בהיפוך אותיות שקידה, שכן הסנכרון בין הכוונה למעשה כרוך הוא בעמל ומאמץ אך משתלם ומניב תגמולים רבים. זוהי הדרך היחידה לחולל שינוי אמיתי במציאות החיים, לשגשג ולממש עצמכם מכל הבחינות:
"וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַיָּבֹא מֹשֶׁה אֶל אֹהֶל הָעֵדוּת וְהִנֵּה פָּרַח מַטֵּה אַהֲרֹן לְבֵית לֵוִי וַיֹּצֵא פֶרַח וַיָּצֵץ צִיץ וַיִּגְמֹל שְׁקֵדִים" (במדבר י"ז, כ"ג )
הן צופן ציצית הוא גם צִיץ שמובנו פרח או ניצן.
בתום תמסורותינו, מברכים אנו אתכם בשיעור קומה.
לו יהי