עריכה חדשה: 8 אוגוסט, 2025
אהובים-יקרים, נצבים הנכם בישורת האחרונה – 215 השנים הנותרות לסיום עידן זה בן 6,000 השנה. זוהי עת ימות המשיח וזמן הגאולה: צופן גאולה מלשון גלו אלוה – חידוש הקשר הישיר עם המקור האחד העליון.
אלה ימים מיוחדים במינם, רבי חסד ומעלה. שערי שמיים נפתחים וההכנות בעיצומן לקראת הנחלת תורת המקור של האור – הלוא הם לוחות הברית הראשונים שנגנזו.
בתמסורת זו אנו רוצים לבאר את מהות השוני שבין לוחות הברית הראשונים ללוחות הברית השניים.
אהובים-יקרים, לוחות הברית הראשונים היו עשויים מעץ הדעת המוזכר בסיפור גן העדן:
"וַיִּתֵּן אֶל מֹשֶׁה כְּכַלֹּתוֹ לְדַבֵּר אִתּוֹ בְּהַר סִינַי שְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת לֻחֹת אֶבֶן כְּתֻבִים בְּאֶצְבַּע אֱלֹהִים" (שמות ל"א, י"ח)
בלשון הכתוב ישנן רמיזות המצביעות על כך:
- צופן העדות בהיפוך אותיות הדעת – רמז לעץ הדעת.
- במילה אבן חבוי צמד המילים: אב, בן – רמז לבורא העליון ולאדם הראשון (שמשה הוא גלגול שלו).
- במילה אצבע ("באצבע אלוהים") חבוי צמד המילים: עֵץ, אֵב (שמובנו תחילת החיים) – רמז לעץ של ראשית העידן ותחילת מחזור האנושות הנוכחי, הלוא הוא עץ הדעת. עץ מסמל את מטרת היקום והקיום – צמיחה והתפתחות מתמדת.
אהובים-יקרים, לוחות הברית הראשונים הם מערכת של ידע מתקדם אשר בו הסמוי הוא גלוי, כלומר אין הפרדה והסתרה בין הממד הארצי לממדים העליונים:
"וַיִּפֶן וַיֵּרֶד מֹשֶׁה מִן הָהָר וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיָדוֹ לֻחֹת כְּתֻבִים מִשְּׁנֵי עֶבְרֵיהֶם מִזֶּה וּמִזֶּה הֵם כְּתֻבִים" (שמות ל"ב, ט"ו)
תורת המקור של האור מבטאת תקשורת ישירה ורציפה בין האדם לבורא. לפי התוכנית האלוהית הראשונית, כלל בני ובנות ישראל יועדו להיות צינורות ישירים לאור. ייעוד נעלה זה מוצפן בשם העתיק בני העבריים בסיכול אותיות המעבירים, כלומר אלה המתווכים בין שמיים לארץ, רוח לחומר. כמו כן, השם המאוחר יחסית ישראל מלשון יָשָׁר אֵל, מרמז על קשר ותקשורת ישירים עם הרוח.
אהובים-יקרים, בשפת הרוח לוחות הברית הראשונים-הגנוזים מכונים "תורת הדרור", כפי שמרמז הפסוק:
"וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא חָרוּת עַל הַלֻּחֹת" (שמות ל"ב, ט"ו – ט"ז)
צופן חרות מלשון חירות שפירושו דרור וחופש. הכוונה לשחרור מהשליטה של עצמי הנפש (האגו) בעל תודעת הפחד והנפרדות, והעברת השרביט לעצמי הנשמה בעל תודעת האהבה והאחדות. החופש להביא לידי ביטוי את עצמי האור, העצמי האותנטי והנצחי שבכם, הוא המפתח לחיים מלאים של שמחה ויצירה במשותף עם הרוח.
אהובים-יקרים, חטא עגל הזהב המחיש את היעדר בגרותו הרוחנית של העם והיותו נשלט על ידי עצמי הנפש הילדי:
"וַיְהִי כַּאֲשֶׁר קָרַב אֶל הַמַּחֲנֶה וַיַּרְא אֶת הָעֵגֶל וּמְחֹלֹת וַיִּחַר אַף מֹשֶׁה וַיַּשְׁלֵךְ מִיָּדָו אֶת הַלֻּחֹת וַיְשַׁבֵּר אֹתָם תַּחַת הָהָר" (שמות ל"ב, י"ט)
הפסוק מתאר את ניפוצם של לוחות הברית הראשונים דרך עיניים גשמיות. אולם ברמה הרוחנית-אנרגטית נוצר חיכוך בין תדרי האור הגבוהים לכלים האנושיים, בדומה לקצר חשמלי שנגרם מאי התאמה בין הכבל לעוצמה של הזרם.
אהובים-יקרים, חטא עגל הזהב הבהיר שהעם אינו בשל להיות צינור ישיר לאור, למעט שבט לוי:
"וַיַּעֲמֹד מֹשֶׁה בְּשַׁעַר הַמַּחֲנֶה וַיֹּאמֶר מִי לַיהוָה אֵלָי וַיֵּאָסְפוּ אֵלָיו כָּל בְּנֵי לֵוִי" (שמות ל"ב, כ"ו)
שבט לוי היה היחיד מבין שנים עשר השבטים אשר הפגין נכונות לשרת ללא תנאי את הבורא. באין ברירה, נוכח עומק ההסתאבות שפשתה במחנה, משה הטיל עליהם משימה קשה – לעקור את העשבים השוטים הסוחפים אחריהם את העם ומעודדים גסות רוח ובהמיות:
"וַיֹּאמֶר לָהֶם כֹּה אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל שִׂימוּ אִישׁ חַרְבּוֹ עַל יְרֵכוֹ עִבְרוּ וָשׁוּבוּ מִשַּׁעַר לָשַׁעַר בַּמַּחֲנֶה וְהִרְגוּ אִישׁ אֶת אָחִיו וְאִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת קְרֹבוֹ, וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי לֵוִי כִּדְבַר מֹשֶׁה וַיִּפֹּל מִן הָעָם בַּיּוֹם הַהוּא כִּשְׁלֹשֶׁת אַלְפֵי אִישׁ" (שמות ל"ב, כ"ז – כ"ח).
אהובים-יקרים, חטא עגל הזהב היווה נקודת מפנה, שכן בעקבותיו הוגדר מחדש המבנה הרוחני-החברתי בעם. לראשונה נעשתה הבחנה בין שלושה מעמדות: כוהנים – המשרתים בקודש, לוויים – מסייעים בעבודות המשכן, ישראלים – אנשים מן השורה ללא תפקיד או מעמד מיוחד.
כוהן, לווי, ישראל – בראשי תיבות כלי, מרמז שבאמצעות הגדרת התפקידים החדשה תתאפשר חניכה הדרגתית של כלל החלקים שבעם.
אהובים-יקרים, בעקבות חטא עגל הזהב המשכן מוצא מחוץ למחנה, ונחנך לו שם חדש:
"וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת הָאֹהֶל וְנָטָה לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה הַרְחֵק מִן הַמַּחֲנֶה וְקָרָא לוֹ אֹהֶל מוֹעֵד וְהָיָה כָּל מְבַקֵּשׁ יְהוָה יֵצֵא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד אֲשֶׁר מִחוּץ לַמַּחֲנֶה" (שמות ל"ג, ז')
צופן אוהל מועד בהיפוך אותיות אלוה מודע – אוהל מועד מסמל מודעות רוחנית וחיבור ישיר לעליונים. הוצאתו מחוץ למחנה מרמזת על שינוי מהותי – החיבור הישיר לעליונים נותר בידי גרעין קטן בהובלת משה, ואילו שאר העם תלוי וניזון מהם.
אהובים-יקרים, בעוד שלוחות הברית הראשונים היו עשויים מעץ הדעת, לוחות הברית השניים היו עשויים מאבן, מעשי ידי אדם:
"וַיִּפְסֹל שְׁנֵי לֻחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים וַיַּשְׁכֵּם מֹשֶׁה בַבֹּקֶר וַיַּעַל אֶל הַר סִינַי כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֹתוֹ וַיִּקַּח בְּיָדוֹ שְׁנֵי לֻחֹת אֲבָנִים" (שמות ל"ד, ד')
צופן דַּעַת מלשון דַּע עֵת – הכוונה לידיעה ישירה של המגמות הקוסמיות בהתאם לרוח הזמן. האות ע' באמצע המילה דעת מרמזת על צ'אקרת העין השלישית, האחראית על הראייה הרוחנית שהיא מעבר לגשמי. הכוונה לידיעה ישירה ואינטואיטיבית.
לעומת זאת, הלוחות השניים משקפים נפילה רוחנית מ"דעת" ל"דת" – כתוצאה מכך נוצר עיוות במשמעויות המקוריות של מצוות התורה וסילוף ערכי היהדות.
אהובים-יקרים, במילה אחריות נחבאת המילה חירות – מלמד על יחס ישיר בין אחריות מוסרית לדרגות החירות והחופש. חברה שאנשיה מתנהגים כילדים קטנים זקוקה לכללים מוחשיים ולגדרות גבוהים יותר.
חטא עגל הזהב המחיש את הצורך במערכת גשמית של "חוקי עשה ואל תעשה" ושל "שכר ועונש" במטרה להשתית סטנדרטים בסיסיים:
"וַיְהִי שָׁם עִם יְהוָה אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה לֶחֶם לֹא אָכַל וּמַיִם לֹא שָׁתָה וַיִּכְתֹּב עַל הַלֻּחֹת אֵת דִּבְרֵי הַבְּרִית עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים"(שמות ל"ד, כ"ח)
לוחות הברית השניים מושתתים על הסיפרה 10 – אלו הן עשרת הדיברות. לעומת זאת, לוחות הברית הראשונים מושתתים על הסיפרה 12 . ברצוננו לבאר את מהות ההבדל שבין לוחות הברית השניים והעידן שמסתיים, ללוחות הברית הראשונים והעידן החדש שבפתח.
אהובים-יקרים, הצורה של הסיפרה 10 מדמה אדם שמביט אל הראי: הסיפרה אחד כצורת איש, הסיפרה 0 כצורת מראה. "חוק הראי" אפיין את העידן שמסתיים – המציאות הגשמית היא השתקפות של תכולתו הפנימית של בן האנוש, קרי תפיסותיו ואמונותיו, מחשבותיו ורגשותיו. כלומר, היקום כמראה מהדהד לאדם את טבעו הפנימי ואופן הנהגתו: צופן קארמה מלשון כמראה.
אהובים-יקרים, הזמן הזה של מעברי העידנים מתאפיין במעבר מעיקרון העשר לעיקרון השתיים עשרה.
המספר 12 מבטא אחדות בין האלוהי לאנושי: הסיפרה אחד מייצגת את המקור העליון, ואילו הסיפרה שתיים את בן האדם שהוא יצור "בן כלאיים" – רוח בתוך חומר.
יצירה משותפת היא תולדת האחדות – הסיפרה שלוש, המהווה את הסכום הגימטרי של המספר 12 (3=1+2), מסמלת יצירה חדשה, בדומה למטריצה של אבא, אמא וילד.
אהובים-יקרים, אלה ימים מרגשים של "החזרת עטרה ליושנה" – כינון מחדש של קשר ישיר ויצירה במשותף עם האל כפי שהיה בין האדם הראשון לבורא העליון טרום החטא הקדמון.
בתום תמסורותינו, מברכים אנו אתכם בבחירות אמת.
לו יהי